Recoverybook

Et verktøy som hjelper deg i kampen mot spiseforstyrrelsen
Kjøp din bokLes om boka

Recoverybook

Et verktøy som hjelper deg i kampen mot spiseforstyrrelsen
Kjøp din bokLes om boka

En dagbok utviklet for mennesker med spiseforstyrrelser

Designet for å motivere og inspirere deg til daglig loggføring

Recoverybook samler alt du trenger for å fokusere på å bli frisk, uavhengig om det er anoreksi, bulimi eller overspising. Recoverybook kombinerer matlogging med måltidsplanlegger, ukesevaluering og oppgaver direkte knyttet til din spiseforstyrrelse og tankemønster. Boka passer for alle som har en spiseforstyrrelse og kan brukes alene eller i samråd med din behandler.

Bestill din bok i dag – Vi sender i umerket embalasje – Gratis frakt

l

Planlegg

Lag en plan over hele uka

Loggføring

Daglig loggføring av måltid

Oppgaver

Løs oppgaver hver uke

Evaluer

Evaluer hvordan uka gikk
Vi samarbeider med ROS – rådgivning om spiseforstyrrelser ros_ra-dgivning_rod_logo_vect_2

Om boka

Recoverybook er en bok utviklet for å hjelpe deg til å bli frisk fra din spiseforstyrrelse. Boka vil guide deg gjennom en ukentlig planleggingsfase, oppgaver, daglig loggføring og evaluering i fem uker. Ved å bruke boka får du raskt en oversikt over dine mønster og triggere. Når du er klar over disse blir det enklere å forstå hva du må jobbe med og du kan lage en plan på hvordan du skal bryte negative mønster.

Planlegg ukas kostliste

Planlegg ukas måltider og fyll ut ukesmenyen for å enkelt kunne se hva du skal ha til hvert måltid. Deretter blar du om og fyller ut nøyaktig mengde på hver dag. På denne måten ser du hva som er planlagt til hvert måltid og du slipper å bruke tid på å bestemme hva du skal ha. Ved å ha en plan på måltidene forbereder du deg selv mentalt og det blir enklere å gjennomføre det. Sett deg et ukentlig mål og legg en liten plan på hva du skal gjøre for å oppnå målet.

Oppgaver før hver uke

Hver uke starter med en oppgave knyttet til din spiseforstyrrelse og negative tankemønster. Disse er nyttige for å sette ting i perspektiv, lære mestringsstrategier som du kan bruke i vanskelige situasjoner og for å reflektere over sykdommen.

Daglig loggføring

Start hver dag med å se i boka for å vite hva som er på dagens plan. Etter hvert måltid fyller du ut i boka hvilke tanker og følelser som dukket opp i forbindelse med måltidet. I tillegg til dette er det plass til en daglig huskeliste, væskeinntak og sitat. Bruk denne til å motivere deg og for å minne deg selv på at hvert måltid er et nytt valg, selv om et måltid ikke gikk etter planen betyr det ikke at det skal definere de resterende.

Evaluer uka som gikk

Som en avslutning går du gjennom uka som gikk og reflekterer over hva som gikk bra og hva som ikke fungerte like bra. Kryss av på hvilke måltider som har blitt fulgt gjennom uka og se om det er du eller spiseforstyrrelsen som har kontrollen. Når du får en tydelig oversikt vil du enkelt sette fingeren på hva du bør fokusere på til neste uke og hvilke grep du kan ta for at det skal gå enda bedre uka som kommer.

Om boka

Recoverybook er en bok utviklet for å hjelpe deg til å bli frisk fra din spiseforstyrrelse. Boka vil guide deg gjennom en ukentlig planleggingsfase, oppgaver, daglig loggføring og evaluering i fem uker. Ved å bruke boka får du raskt en oversikt over dine mønster og triggere. Når du er klar over disse blir det enklere å forstå hva du må jobbe med og du kan lage en plan på hvordan du skal bryte negative mønster.

Planlegg ukas kostliste

Planlegg ukas måltider og fyll ut ukesmenyen for å enkelt kunne se hva du skal ha til hvert måltid. Deretter blar du om og fyller ut nøyaktig mengde på hver dag. På denne måten ser du hva som er planlagt til hvert måltid og du slipper å bruke tid på å bestemme hva du skal ha. Ved å ha en plan på måltidene forbereder du deg selv mentalt og det blir enklere å gjennomføre det. Sett deg et ukentlig mål og legg en liten plan på hva du skal gjøre for å oppnå målet.

Oppgaver før hver uke

Hver uke starter med en oppgave knyttet til din spiseforstyrrelse og negative tankemønster. Disse er nyttige for å sette ting i perspektiv, lære mestringsstrategier som du kan bruke i vanskelige situasjoner og for å reflektere over sykdommen.

Daglig loggføring

Start hver dag med å se i boka for å vite hva som er på dagens plan. Etter hvert måltid fyller du ut i boka hvilke tanker og følelser som dukket opp i forbindelse med måltidet. I tillegg til dette er det plass til en daglig huskeliste, væskeinntak og sitat. Bruk denne til å motivere deg og for å minne deg selv på at hvert måltid er et nytt valg, selv om et måltid ikke gikk etter planen betyr det ikke at det skal definere de resterende.

Evaluer uka som gikk

Som en avslutning på uka går du igjennom det som har vært og reflekterer over hva som gikk bra og hva som ikke fungerte så bra. På denne måten vil du enkelt sette fingeren på hva som bør fokuseres på til neste uke og hvilke grep du kan ta for at det skal gå enda bedre uka som kommer.

Helsepersonell

Recoverybook er et verktøy som gir en god oversikt for både pasient og helsepersonell. Boka kan skreddersys til å passe både behandlingsmetode og deres profil. Ta kontakt for å finne en løsning som passer dere best.

Helsepersonell

5 + 8 =

Jeg vil bruke mine personlige erfaringer for å hjelpe andre i samme situasjon. Hvis boka kan gjøre dagen til èn person lettere, er alt verdt det

Historien bak boka

Hei! Jeg heter Lise og er designeren bak Recoverybook. Jeg har selv slitt med spiseforstyrrelser i varierende grad siden jeg var 11 år. Noen år har vært bedre enn andre, men i 2014 fikk jeg et kraftig tilbakefall fra anoreksia som satte meg ut av spill på alle plan i livet. Det var hardt å innrømme at spiseforstyrrelsen hadde tatt kontroll, men etter en del overtalelse fra mine nærmeste innså jeg at jeg måtte ha hjelp. Jeg ble søkt til behandling, men det tok lang tid før jeg fikk startet. Ventetiden var frustrerende, jeg VILLE jo virkelig bli frisk, men jeg ante ikke hvordan jeg skulle starte. Jeg lette overalt etter noe som kunne hjelpe meg, men jeg fant ingenting.

Ett år etter jeg ble søkt til behandling møtte jeg en psykolog som tipset meg om å føre matdagbok for å bli bevisst på mine egne følelser og tanker rundt måltid. I starten så jeg ikke helt poenget med det, men etter hvert som jeg noterte så jeg tydelig mine egne mønster og triggere. Jeg så nytteverdien av loggføring, men det ble rett og slett litt demotiverende å notere i ei blank notatblokk.

Derfor bestemte jeg meg for å lage min egen Recoverybook. Ei bok som kunne samle alt jeg trengte for å fokusere på å bli frisk, i et innbydende og motiverende design. I utgangspunktet skulle boka kun være til personlig bruk, men nå har jeg selv fått god hjelp av boka og ønsker derfor å tilby den til andre i lignende situasjon.

Jeg håper dette kan hjelpe deg til å ta steget ut av spiseforstyrrelsen.

Klem Lise

Kontakt oss

Vi vil høre fra deg!

Kontaktskjema

12 + 3 =

Copyright 2018